måndag 9 juni 2008

Botten är nådd, nu konstruerar vi

Fick 14 ton 8-16 makadam levererade enligt plan på torsdagen den 5:e juni, det var lite trångt på nedfarten så att lasset lades på garageuppfarten. Innebär att jag måste försöka få ut makadamen så fort som möjligt så att byggmaterialet kan läggas någonstans. Nu börjar äntligen lite konstruktivt arbete. Jonas och jag göt en sula för 'västra flygeln'. Sulan är c:a 7*0.5*0.15 m och gjutformen gjordes av rejält 6-tumsvirke som jag hade liggandes. Underarbete, dvs dränering, köra på och packa makadam samt formbyggandet med armering (en 'stege' av 8 mm armeringsjärn) tog hela fredagen, nationaldagen.



Lördagen ägnades att köra betongblandare i drygt 4 timmar, betongkvalitet K25 (cement,grus makadam) = (1:2 1/4: 2). Lämplig dos för min 130 liters Jula tombola är 8 l cement, 18 l grus, 16 l makadam samt drygt 4 l vatten. Vi fick upp snitsen efter ett tag, Jonas la ut och puddlade betongen och jag körde grus och blandade för fullt. Totalt 525 l. En uthållig hastighet bör vara c:a 2m sula per timma har jag räknat ut. Det är ju bra att veta då vi har 37 meter sula att gjuta för huset också i nästa vecka.....


Medan jag körde makadam så flyttade Jonas det gamla köksavloppet. De gamla 110mm avlopsrören kom väl till pass för att förlänga ut förrådets dränering till markinfiltrering.
Birgitta klippte gräsmattan och trimmade hela lördagen.

Strålande väder, varm och soligt. Värmeaggregatet i poolen har givit upp, men det var 17 grader i poolen, så nu var det dags för premiärdopp - skönt.! Måste fixa poolvärmen på något sätt senare. Notera de fina tomatplantorna i bakgrunden.


Lördagkvällen ägnades åt 60-års firande i Stockholm. Mycket trevligt !

Inga kommentarer: