onsdag 3 november 2010

Takplåt klart och räven tillbaka

Vi inhandlade 56 kvm Moelven Trend Rough Innerpanel till att klä väggarna i stora rummet på övervåningen till extrapris 159 kr/kvm. Den är färdigmålad och spontad så vi tror att det kommer bli mycket lätt och snyggt när vi sätter upp den senare. Det blir liggande panel 120mm bred, med 2mm springa.

Det lönar sig verkligen att kolla olika leverantörer vid inköp av material. Jag behövde 24 löpmeter krönplåt (vindskiveplåt) till kontor/carport och den billigaste var 1200 kr medan den dyraste var 2550 kr. Valet var lätt och vi gynnade  på vår favoritbyggmaterialfirma, Haglunds i Tierp, när vi passerade och och köpte innepanelen. Anders har bockat plåten efter min, enligt utsago, utmärkta ritning.

En räv, ej könsbestämd, iakttog intresserat vårt förehavande när vi skulle lasta av. Den gjorde ett utfall mot en plastpåse med asfaltklister,  div verktyg och kabel, men det föll inte i smaken. Kanske är detta  samma räv som snodde mina skor och en vinbox för några år sedan. Den är väl kräsen.


 

Montaget av plåten tog ungefär dubbelt så lång tid som jag trodde, men jag blev väldigt nöjd med resultatet. Inte minst av mängden spill.  Det räckte på centimetern, men det var ju egentligen inte förvånande för jag hade ju mätt noggrant innan och så låg ju plåtarna på 2 m längder.....


Heder åt IKEA som erbjöd sig att byta ut vår skadade bänkskiva. Till allhelgonahelgen ska den sågas och monteras med hjälp av Jonas.

Fint väder för övrigt och vi städade och krattade på tomten en hel del. En paprika visade spår efter en annan nyfiken, nämligen Svante.

Inga kommentarer: