onsdag 12 januari 2011

Trappbygget fortskrider

Trettondagshelgen ägnades åt trappen. Birgitta skruvade ihop skåpet för inbyggnadsugnen:

Själv tog jag mig an att kapa de gamla takbjälkarna i trappöppningen, iakttagande av försiktighet, det vore tråkigt att skada sig när man är så nära att få en hel trapp (jag har i alla fall tofflor och inte träskor):



En takbjälke väntar jag med att kapa eftersom pelaren som den vilar på och även bär upp måste förstärkas. En stor del av taktyngden  tas upp av dessa två pelare, så det känns lite tryggare att överdimensionera lite även om den hittills har stått pall:


Har även reglat klart undertrappen och gjorde slut på de sista 90mm skjutspiken. Blir till att komplettera på Biltema. Skåpet för ugnen passas in så snålt som möjligt liksom kylskåpet(där stegen står på bilden):

Nu börjar man snart förstå att det är en trappa jag håller på att bygga. 75*50 reglarna närmast kameran ska bort när jag förstärkt pelaren för tvärbalken:


Nu ska jag kolla fuskbyggarna på TV4, för att få lite sund distans till mitt eget amatörarbete.

Inga kommentarer: