tisdag 8 juli 2008

Grundligt arbete för närvarande - nästan full sula och vi gjuter för fullt

Vi har prioriterat grundläggning för huset senaste tiden, eftersom det börjar dra ihop sig till stomresning i augusti och tiden drar iväg. Det har varit en intensiv tid med att gjuta sula runt huset. Vi är nu nästan färdiga men det tar tid att sätta form och mäta upp allt. Tråkigt nog så upptäckte vi för sent (med krysslasern) att huset har satt sig c:a 3 cm vilket gjorde att vi fick (efter viss upprördhet hos undertecknad) justera lite när vi göt sulan på norrsidan. Resten fixar vi med LECA muren. Det blev ingen lasermottagare, den fungerar enbart på pulserande lasrar, tex rotationslaser, så det blev ett på häftiga röda glasögon (till en bråkdel av priset) istället som underlättar en hel del att hitta laserstrålen, speciellt om man gör ett tält av pressening också för att skugga mot ljuset. Allra bäst är den sent på kvällen naturligtvis men då kan precisionen klicka på annat håll.

Blanda betong och köra ut och packa är trots allt ganska jobbigt (och lite tråkigt) och man bör definitivt vara 2 st. Enligt uppgift från personen ovan är det lättare att göra en sockerkaka som jag är nöjd med än att blanda betong till rätt konsistens....Totalt kommer vi blanda c:a 3 kbm betong - många säckar cement blir det (45 st). Nu är det bara en bit kvar, c:a 4 m, under terassen kvar, där vi kommer att gjuta in en maffig sten i muren - det finns gränser för till och med jag tycker är nödvändigt att ta bort. Det finns andra stenar som stör och det lutar mot en Cobra och Snigamit inom en inte alltför avlägsen tid....

Jonas och jag hann också med att lägga upp några fina stenar som avslut på stödmuren. Det blev riktigt bra och jag återkommer med bättre bilder när jag städat bort all överflödig sten.


Ett rådjur kom besök. Notera den välklippta gräsmattan och något vildvuxna häcken i bakgrunden samt den matchande pelargonen i förgrunden.


Birgitta drar nu iväg på sin traditionella vandringsresa den 9:e, denna gång till Slovakien, och jag får fortsätta med att gräva ut under huset och börja riva så smått. Man får se hur mycket man hinner när man är ensam - hoppas jag blir överraskad.

Inga kommentarer: