söndag 24 augusti 2008

Stomresning "västra flygeln" aka kontoret

Ge oss ett par dagar utan regn och vi gör stordåd (med våra mått). Bjälklag (6250*4215) upplagt och avvägt ivåg. Två långsidor spikades på bjälklaget och restes på fredagen. Förankras med 10 st 120mm spikplugg i Lecamuren, respektive 5" spik i bjälklaget. På lördagsförmiddagen gjorde vi uttag i 11 takstolar och la upp dom på väggarna. Fästs med 90mm vinkel beslag, plus 5" skråspik i varje takstol, så det ska hålla för alla tänkbara vindlaster (känns det som).





Kl 12.30 är Jonas semester slut och han åker på kräftskiva hos goda vänner. Birgitta och jag åker också tillbaka till Uppsala för att äta kräftor och äta Vesslans hemrökta lax hemma hos dom. Superba kräftor och en enastående lax ackompanjerad med en Karl-Johansvamp/Västerbottenostpaj. 12-årig rom var en självklar kulinarisk avrundning på kvällen. Tack E & M.

Mats och Peter kommer 'någon gång efter 8 spetember', då måste allt vara klart. Nedräkningen har börjat......

Har bestämt mig för att lägga oljehärdad board på takstolarna för luftspalten, vilket innebär att jag måste plocka ner takstolarna igen och göra tre nya uttag i varje, så upplag för skivorna finns. Lägger dit dom temporärt med en presenning på och taket håller för regn. Senare när jag frilagt isolering från huset kan jag isolera uppifrån - miljösmart. På med boarden igen och sedan läkt ovanpå för att skapa en luftspalt på c:a 25-50mm. Därefter råspont (ändspontat), underlagspapp och takpapp när det är vackert väder senare i höst....

Sommarsegling...

Inga kommentarer: