tisdag 6 juli 2010

Gör om, gör rätt!

Jag skulle precis börja med våtrumssystemet, då jag kom på att jag inte hade någon kortling för duschblandarfästet. Den var bara infästad med en metallramsfixtur och det är inte så lyckat att skruva i och få tätt med silikon. Det var bara att demontera en lämplig bit Humidboard och sätta dit en kortling. Av bara farten blev det en för duschstången också.

Sedan var det dags för CASCOs Wetstop matta, limmad med Acquastop gummimassa (gucka), ett helt nytt system för mig. Först en remsa i golvvinkeln och sedan på väggarna. Golvet väntar jag med tills väggarna är kaklade. Viktigt är att att vara väldigt generös med Acquastop och att pressa fast Wetstop mattan ordentligt i gucka med ett lämpligt verktyg, Jag använde metallspackel och en en plastspackel för detta och var noggrann, men trots detta så hittade jag några bubblor som jag var tvungen att skära upp, gucka i mera, och försegla med en bit Wetstop med överlapp ovanpå.



Jonas har frivilligt valt att lägga en semestervecka på att bygga tillsammans med mig. Detta är  jag otroligt tacksam för detta, inte bara att arbetet går fortare och man får mer gjort, det blir så mycket bättre när man får konkurrensutsätta min idéer.

Efter tätskiktet hade torkat och alla manschetter och skarvar var förseglade två gånger var det dags för kakling. Efter en omfattande intellektuell utmaning, kunde vi räkna ut hur vi skulle sätta kaklet, som är vita 10*10 cm plattor. Dessa ska linjera med golvet som består av 5*5 rutor i 30*30 cm ark. Med hjälp av två lasrar, ett rejäl portion tålamod, som mycket slit och tid så sattes väggar och golv veckan före midsommar. Först sattes väggarna, troligtvis använde vi för grov fixkam så att kaklet blev inte helt slätt. I och för sig så har vi ett maritimt tema i huset, men denna variation är jag inte nöjd med. Svårt att göra om dock och jag vet att fogning slätar över dylika misstag.

När väggarna var kaklade placerade jag en JAFO skärmall i brunnen och monterade jag en brunnsmanschett, CASCO naturligtvis, det är viktigt att hålla sig till ett system när man gör våtrum. Därefter applicerades WetStop matta på golvet med rikligt med AcqaStop. Efter skarvförsegling 2 gånger är jag 100 % säker på att detta rum är vattensäkert, utfört enligt gängse regler och med yttersta noggrannhet.

Läggning av klinker på golvet var också tålamodsprövande, men med lite uthållighet så kom det på plats.  Golvbrunnen blev dock ett problem. Med JAFOs original klinkerram/klämring blev inpassningen inte bra utan det var tvunget med små passbitar och bred fog (till vänster nedan).









Den briljanta idén att pröva en mer standardmässig klämring och klinkerram visade sig vara omåttligt bra. Inte nog med att den var 20*20 cm i fyrkant, den kunde även passas in med lite offset till brunnen (dock så att vattenlåset kan lyftas upp) så att det blev en perfekt inpassning. Jag valde TEBO Stainless model Köpenhamn LUX, som är en väldigt gedigen, snygg och robust ram (till höger ovan). Det blev inte sämre av att det var helt och hållet min egen ide och alla som hittills testat den är supernöjda:
(Det är damen till vänster som äter vitamin 55+)

Men  när jag ska till att foga golvet märker jag att några klinkerplattor har 'bommat' och då blir man ju ledsen så - gör om, gör rätt igen. Det visade sig att det var en luftbubbla i Wetstop mattan, så det var bara att fixa detta. Nu till helgen ska det äntligen fogas klart (hoppas jag).

Jag är inte 100% nöjd med detta system, troligtvis blir det bättre arbeta med mindre ytor åtgången och göra flera skarvar istället och försegla dessa ordentligt.

Inga kommentarer: