måndag 26 september 2011

Höststädning mm

Helgen bjöd på ett osedvanligt vacker väder igen - vi kunde äta både frukost och lunch ute. En massa små jobb har utförts. Jag har lagt klart ytpapp på lillstugan så nu återstår enbart att beställa 25 m vindskiveplåt att bockas till hos Haglunds och skruva dit. Jodå, jag klistrade en remsa ytpapp på krönlisten också, allt enligt skolboken. Känns bra att få det klart.

Vi bar in en del utemöbler i poolrummet och Birgitta tvättade fönster:

Jag rensade bort lavar och mossor på taket och skorstenen, samt rengjorde takrännor. Det var nog ett tag sedan detta gjordes.  Mycket barr blir det så detta måste man hålla efter varje år. Sopade taket på kontoret:

Fåren har ätit klart på Svedudden och lämnat oss. Så här ser det ut nu:


och för drygt en månad sedan så här:

Vi hann med en svamptur också och blev dels en god middag  med gula kantareller och dels en binge med trattisar för framtida läckergommar.

Birgitta fotograferade oblygt måhända ett syndigt äpple på vårt äppelträd. Jag har inte smakat på det ännu.
Städning i rabatter ( minst 50%) av Birgitta och jag sågade upp och klöv  3 år gammal ved som låg i vägen på vedbacken. Skönt att bli av med det. Hann även med att fästa upp panel på kontoret. Lite saknas fortfarande, men jag kommer få panel när jag flyttar lite fönster nästa år. Då blir det klart.

Nu åker vi till Italien, närmare bestämt tii Cernobbio vid Lago di Como för att träffa vår amerikanska vänner ett par dagar. Vi ska bo i en italiensk villa från 1890....

Inga kommentarer: