tisdag 13 september 2011

Tvättstugan inreds

Ett liten förkortad helg eftersom vi var på festligheter i Stockholm på fredagskvällen. Vi packade bilen full med ett högskåp, dörrar samt med Erik och Svante. Det är  kul med sällskap och man får både stimulans och god hjälp.

Innan högskåpet kunde monteras i hörnet så måste jag flytta en eldosa 10cm. Av någon märklig anledning så hade den hamnat fel. Nåväl tur att det finns 'senildosor' (ROTdosa) och med lite pill så gick det bra.

Sedan var det dags att gera bänkskivorna. Jag grovsågade med sänksågen och sedan så la jag dom uppochner och finsågade 1mm på varje sida om skarven. Man måste var extremt försiktig så att laminaten inte flisar sig, men med sänksågen blev det perfekt. Tack Jonas för lånet !. Urfräsning för montagebeslagen gjordes med en 41 mm hålsåg till lämpligt djup. Det var sedan enkelt att bryta loss pluggarna i spånskivan. Det hela blev godkänt bra, perfekt snitt och med lite silikon i skarven och åtdragna beslag kommer jag bli nöjd känns det som.

Birgitta monterar skåpdörrar medan jag sågar upp för IKEA Boholmen rostria ho. Här gäller det också att vara försiktig, men med Bosch GST135CE, nytt blad,tejp och lite tålamod så löser det sig.


Håltagning för blandaren gjordes med en hålpunch (från Biltema som duger gott, jag kommer nog inte slita ut den). Det jobbigaste var dock att göra ett 10mm hål i den rostfria plåten, eftersom dom borr jag använde var nog från sent 80-tal och därmed något slöa. Efter lite nötande var det bara att veva på med en stor skiftnyckel till det sa 'klick'.

Det mesta kom på plats innan vi åkte hem. Dörren till hörnskåpet måste bytas för den hade en helt annan färg och ådring än övriga dörrar (Nexus Björk). Återigen ett besök på IKEA för komplettering..... Tak armaturen kommer troligen att uppgraderas.

Svante var nere på udden och matade fåren med äpplen (fåren var lite läskiga):

Jag lyckades fota en av de få fåglar vi ser numera, en rödhake(?) som gärna sätter sig på terrassen:

Slutligen så såg jag denna tjusiga motorbåt. Misstänker att det är en Petterssonbåt, otroligt läcker:

Inser nu att en kamera med riktiga objektiv är klart nödvändig om det ska bli någon kvalite i bilderna.

Inga kommentarer: