söndag 11 maj 2008

Arbetshelg

Inga strandskator, däremot ett duvpar som gillade vår ask. Trevligt det också.

Vi fick verkligen strålande sommarväder, varmt trots ostlig vind och soligt. Väldigt lågt vattenstånd. Helgen ägnades åt gräva 8 m dränering i pinnmo för förråd/kontor aka västra flygeln. Naturligtvis fanns det sälgstubbe precis där jag tänkte ha infiltrationen, så stubben fick man ta upp på traditionellt vis med spett,spade och brytplanka. Det går det med. Dräneringen är troligtvis helt onödig, men jag gör det enbart för att mina söner inte ska kunna klaga på mig senare för att jag fuskade.


Det blev inte så mycket grävande under huset, däremot så tog jag bort 5 större stenar, samt körde bort ett 15-tal stenar ner till muren vid havet. Den börjar bygga på den också, liksom muren längs infarten.

Birgitta körde grästrimmer, städade runt om på tomten och rensade bort hundratals gullregnsplantor som satt rot vid stenpartiet av någon anledning. Jag hann också med att såga upp och hugga en del ved så nu har vi ved för säsongen 2009/2010 också. Startade upp poolen också, 11 grader så det blev inget bad denna gång.

Avslutningsvis så tog vi ner eken på framsidan, den står tyvärr i vägen för bygget eftersom vi måste komma fram med lastbil och lyfta upp Kertobalkar så småningom. Den kommer dock troligtvis reinkarneras som en hörnstolpe in den nya entren.

Har fortfarande träningsvärk efter en dryg månads grundgrävande. Behöver inte besöka ett gym de närmaste åren misstänker jag.

Inga kommentarer: