måndag 19 maj 2008


Som vanligt arbetshelg på Granntomta. På fredagen möttes vi av briggen Gerda som seglade in mot Gävle. Mycket trevligt inslag på sjön. Hann dock köra 5 skottkärror, som planerades ut innan det var dags för en fredagspilsner.

Lördagen bjöd på ett riktigt busväder, det regnade i hela dagen hos oss, längre väster/norrut kom det upp till 20 cm blötsnö. Som tur är har vi gott om arbete inomhus också, så vi passade på att tömma ett rum som ska rivas inom en snar framtid. Det tar lite längre tid eftersom vi hittade flera gamla fotografialbum som var roliga att titta i. Jag får återkomma med en historisk sektion så småningom.


På söndagen grävde jag för grund och dränering på västsidan. Det är ett styvt arbete att ta sig genom pinnmon, men den var något lösare än förväntat efter det idoga regnandet dagen innan. Jag ska ner ytterligare 10 cm, nästa vecka. Grundgrävarens bästa vänner i ett sådant här sammanhang är handskar, skottkärra, spade, korp, potatisgräv (även kallad flåhacka, tror jag), spett och ett stort tålamod. Plåster och muskelmassage, samt pilsner är också trevligt att tillgång till.
Skönt är det dock att stå upprätt och kunna arbeta utanför huset istället för attkrypa under huset, totalt är det c:a 20 m3 som ska grävas bort för den nya grunden och dränering ! En hel del är redan gjort, men minst hälften är kvar. Jag har ju 20% kvar under huset också, så det blir att jobba på framöver.....


Naturen ger aldrig upp!. I vintras tog vi ner ett körsbärsträd, nu så kommer det blommande skott på trädstammen !

Inga kommentarer: