onsdag 2 november 2011

Frånluftsvärmepump levererad

Kl 8.15 på måndagmorgonen ringer telefonen. Det är Dahls som ringer och säger att nu är jag i backen vid ett stort gult hus och det ser lite trångt ut!  Jag påpekar att Haglunds körde ut 12m långa kertobalkar till oss och dom enda som vägrat köra ända fram till oss är DHL..... Chauffören tar det det som en utmaning och visst han grejar det även om det var trångt ibland och en del grönska försvann. Jag blir otroligt imponerad av sådana här killar som kan hantera stora fordon på detta sätt ! Heder!


Leveransen av pumpen skulle aviseras i förväg eftersom vi bor i Uppsala och leveransadressen är Gävle, så det tar ju en viss tid att förflytta sig. Nu hade vi en sagolik tur att vi var kvar på måndagen när han kom och klarade 5minuters gränsen på aviseringen. Nu står den där i alla fall ComfortZone CE-50 frånluftsvärmepump

Jag blir lite nervös när man läser på kollit:

Hög tyngdpunkt och 301 kg! Jag trodde det var 220 kg så jag kollar med leverantören, han skriver:

Normalt brukar det krävas fyra man för att hantera den. Vikten är 210-220 kg. Transportbolaget tar till säkerhetsmarginal.

Man kan INTE transportera eller lagra den liggande. Däremot kan man tillfälligt fälla den för transport in i hus.

Jag tror inte att ni klarar det med två man plus pirra om ni inte har landslagsklass i  tyngdlyftning.

Lycka till

Nästa steg är att få in den i huset, jag hade tänkt göra det till helgen då Jonas kommer, men troligtvis får jag vänta ytterligare en vecka, då jag kan få assistans av två starke män. Det är nog säkrast så. Eller finns det frivilliga därute som vill hjälpa till till Allhelgonahelgen, så ring mig (Lasse)!

Inga kommentarer: