tisdag 1 november 2011

Innejobb - målning, panel, fräsa fönstersmygar

Tänkte visa en bild på något som nästan är klart - vårt kök. Inte så stort men effektivt att arbeta i. Stänkskydd på väggen saknas och det går vi och funderar på fortfarande. Glas ?

Persiljerot - bra mot ont knä och arm måhända?

Birgitta inhandlade en ny lampskärm i Alingsåstrakten för ett tag sedan (och en ny billig lampfot) att placeras under vitrinskåpet. Det blev bra tycker vi. Dock märker vi att LEDbelysningen är för ojämn och svag. Detta beror troligtvis på för klen transformator. (  Den var dimensionerad för tre ledlister och jag har använt fyra - trafon måste bytas ut)

Annars har jag gjort klart väggpanelen mot taket i salongen.  Klart för innertak!
  
När den sista snedsågade panelbiten i hörnet ska passas till  hittar jag en kasserad panelbräda med skadad spont och spricka i trät som precis kunde sågas bort. Är det bara jag som blir lycklig av sådant ?
 

Birgitta målade fönstersmygar i arbetsrummet, klädkammaren och sovrummet.


Sovrummet har temporärt omvandlats till ett såg- och fräsrum eftersom det dammar så mycket. Jag har sågat upp 19mm MDF skivor till fönstersmygar och fräst ett 10mm djupt spår som ska dölja ändträt på liggande  träpanelen. Med fina verktyg som sänksåg och den nya överhandsfräsen så gick det bra men det tog tid. Trots kopplad spånsug blir det extremt mycket damm i rummet av att fräsa MDF. Fyllde nästan en hel IKEA kasse med damm. Totalt sågade och fräste jag 34.16 m smygar - inget att rekommendera för den som inte har tålamod och uthållighet (och bra verktyg).


Nu ska dom grundmålas, slipas/spacklas, målas igen två gånger och så småningom passas in. Det blir lite trickigt i de stora fönstren eftersom det inte är räta vinklar, men det kommer nog lösa sig så småningom.

Inga kommentarer: